Dubbelzijdig Tunisch gehaakte muts.

Dubbelzijdig Tunisch gehaakte muts 1

Voor je gaat beginnen eerst het hele patroon doorlezen a.u.b.

Deze muts heeft 2 mooie kanten en kan dus op verschillende manieren gedragen worden.

Materiaal:

Dubbele haaknaald 4 mm, 2 bollen Baby wool yarn in 2 verschillende kleuren (100% wol, 50 gram = 172 meter)

Naald met stompe punt voor het sluiten van de naad en afhechten van de draadjes.

Werkwijze.

Techniek: dubbelzijdig Tunisch haken.

Deze muts bestaat uit 8 delen die direct aan elkaar gehaakt worden. In ieder deel minder je, aan het einde van de oneven rijen, 2 steken (laat de laatste 2 steken onbewerkt). Die minderingen komen steeds aan dezelfde kant waardoor een soort trappetje ontstaat. Iedere traptrede bestaat uit 2 rijen.

De breedte van de muts wordt bepaald door het aantal rijen dat je per deel haakt. Op deze foto’s zie je een beanie (muts zonder rand) voor een volwassene, 7 traptreden = 14 rijen per deel. Ieder deel wordt hetzelfde. Als het eerste deel klaar is ga je direct verder met deel 2.

Deel 2 start weer met hetzelfde aantal steken als deel 1. Deze eerste rij wordt gehaakt op de laatste rij van deel 1 en op de 2 steken van de rijen waar geminderd is, dus de steken die onbewerkt zijn gebleven. Daarna haak je het 2e deel gewoon verder zoals deel 1.

Na deel 2 direct verder gaan met deel 3, dan deel 4 enz. Zo ziet het eruit wanneer deel 8 klaar is, de laatste rij is een korte rij.

De lengte van de muts is makkelijk aan te passen. Wil je een langere muts maken dan moet je met meer steken starten. Wil je ‘m korter maken, start dan met iets minder steken. Het is leuk om hier een beetje mee te experimenteren. Verschillende lengtes kun je op verschillende manieren dragen.

Na het 8e deel ga je het begin en eind aan elkaar naaien m.b.v. de Matrassteek. Er wordt geen rij halve vasten op de laatste rij gehaakt (dit is bij Tunisch haken gebruikelijk maar wordt hier dus niet gedaan). Je bent geëindigd met 1 lus op de naald. Kies 1 draad om het begin en eind mee aan elkaar te naaien, hier knip je een lange draad van af. De andere draden kun je korter afknippen (10 tot 15 cm). Haal alle draden door de laatste lus en trek aan.

Steek bij de eerste rij (opzet rij op ketting van lossen) achter 2 draadjes van iedere steek langs.

En steek bij de laatste rij (korte rij aan het einde van deel 8) achter de verticale lus langs.

Maak steeds op deze manier een paar steken en trek het dan voorzichtig aan, de eerste en laatste rij komen naar elkaar toe en sluiten mooi aan. Na de laatste rij ga je door met de onbewerkte steken van de traptreden.

Wanneer je het begin en eind op deze manier aan elkaar vast maakt is aan de buitenkant helemaal geen naad te zien. De binnenkant is ook een mooie kant maar daar is de naad iets duidelijker te zien. Dit zijn de beginlossen van de opzet rij. Als laatste nog even het gaatje aan de bovenkant sluiten door van alle langste rijen (8 stuks) één of 2 lusje(s) op te nemen en strak te trekken (doe dit aan de binnenkant en buitenkant van de muts). Hecht daarna alle uiteindjes af.

Aan de onderkant van de muts heb je een rechte rand, daar kun je gemakkelijk van kleur wisselen. Aan de kant waar de traptreden zitten niet. Je kunt deze muts dus ook met 3 kleuren haken. Je haakt dan steeds 2 rijen (= 1 traptrede) met dezelfde 2 kleuren. Aan de rechte kant (onderkant) wisselen 2 kleuren van plaats. Eén kleur wordt in alle rijen gebruikt. Hoe dit wisselen van kleur werkt leer je in de basis les Dubbelzijdig Tunisch haken.

Hier zie je wat voorbeelden van verschillende modellen:

Baggy (lange) beanie.

Muts met de rand 2 keer omgeslagen.

Baggy beanie met pompon.

Beanie voor een volwassene in 3 kleuren.

Dubbelzijdig Tunisch gehaakte muts 2

Voor kinderen is deze muts lange tijd te gebruiken. De stof is zeer rekbaar dus “groeit” met het kind mee.

Ideeën voor steken aantallen:

Beanie voor een kind:

Start met 35 lossen. Haak 12 rijen per deel (6 traptreden).

Beanie voor een volwassene:

Start met 37 lossen. Haak 14 rijen per deel (7 traptreden).

Voor een Baggy beanie moet je meer steken maken. Je kunt hiervoor de hoeveelheden van de muts met rand aanhouden.

Muts met rand voor een kind:

Start met 38 tot 45 lossen. Hoe meer steken, hoe breder de rand wordt. Je kunt de rand ook dubbel omslaan. Haak 12 rijen per deel (6 traptreden).

Muts met rand voor een volwassene:

Start met 42 tot 50 lossen. Hoe meer steken, hoe breder de rand wordt. Je kunt de rand ook dubbel omslaan. Haak 14 rijen per deel (7 traptreden).

In dit filmpje laat ik het hele patroon zien. Het model is een kinderbeanie. Ik start met 35 lossen. Ik haak 6 traptreden (12 rijen) per deel. In totaal haak ik 8 delen dus 8 x 12 rijen = 96 rijen.