Advertenties

Wat is breien op een breiraam of breiring?

Dit is een andere manier van breien dan met 2 of meer naalden. Deze manier van breien is meer te vergelijken met punniken. Door een draad te wikkelen om pinnen/spijkers die op een raam of ring vast zitten en lussen over te halen (met behulp van een haakje), maak je gelijkmatige steken.

Het voordeel van breien op een breiraam of breiring is dat het makkelijker vast te houden is en de steken er minder snel vanaf vallen. Net als bij gewoon breiwerk kun je vorm geven aan het breiwerk door te meerderen of minderen. Tevens zijn er verschillende steken te maken.

In het menu aan de linker kant van deze website kun je kiezen uit breiles, breisteken of patronen.

In het hoofdstuk breiles zal met behulp van video en geschreven tekst met foto’s worden uitgelegd hoe je steken kunt opzetten, hoe je recht en averecht kunt breien (de bouwstenen van breiwerk), hoe je van kleur kunt wisselen, hoe je kunt meerderen en minderen en hoe je de steken afkant.

In het hoofdstuk breisteken vind je uitleg over hoe je de verschillende steken kunt breien. Deze breisteken kun je gebruiken om allerlei leuke projecten mee te maken.

In het hoofdstuk patronen leg ik stap voor stap uit hoe je allerlei dingen kunt maken zoals sokken, mutsen, een tasje, sjaals met kabels, sloffen en nog veel meer.

Veel plezier met breien!