Advertenties

Wat is Freeform handwerken?

Freeform handwerken (in het Engels Freeform crochet/knitting genoemd) is een vorm van handwerken waarbij je geen patroon volgt. Je maakt zelf een stof door te doen wat je gevoel je ingeeft.

Je kunt alle vormen van handwerken met elkaar combineren bijvoorbeeld haken, breien, weven en macramé. Je kunt jouw zelf ontworpen stof extra verfraaien met borduurwerk, kraaltjes en verder alles wat je maar leuk vindt.

Eigenlijk zijn er geen regels in Freeform handwerken. Je kunt er dus heerlijk je eigen creativiteit in kwijt. Toch is het handig als je de basis technieken van de verschillende soorten handwerken onder de knie hebt. Ook is het leuk om reliëfsteken te gebruiken voor een mooi 3d effect. Verder zijn er een aantal vormen en steken die je vaak ziet terug komen in Freeform crochet zoals de Bullion steek, cirkels en spiralen, waaiers en schelpen.

Je kunt alle soorten garens gebruiken. Het is juist leuk om allerlei verschillende materialen te combineren en een hele goede manier om van al die verzamelde restjes af te komen. Hoe meer soorten, diktes en kleuren, hoe beter! Wanneer je een kledingstuk gaat maken is het wel verstandig om materialen te gebruiken die je kunt wassen.

Je kunt plat werken en in 3d. Het is gebruikelijk om eerst scrumbles te maken (scrumbling). Dat zijn lapjes stof die bestaan uit verschillende steken, kleuren, vormen en materialen. Maak zo’n scrumble zo groot als je zelf wilt. Daarna worden de verschillende scrumbles aan elkaar gemaakt.

Als je het lastig vindt om de juiste vorm te krijgen kun je ook een bestaand object als mal gebruiken. Op die manier heb ik een tas gemaakt. Er zit dus een simpel katoenen tasje in. Ik heb de verschillende scrumbels daar op vast gezet met spelden en het verder aan elkaar gehaakt/genaaid. Later heb ik er nog gehaakte bloemen op genaaid en het verder versierd met kraaltjes.

Dit is voor mij de aller leukste manier van handwerken. Het werkt heerlijk ontspannend omdat ik niet steeds naar een patroon hoef te kijken en bij moet houden waar ik gebleven ben. Steken tellen is verleden tijd. En het resultaat is een prachtig en uniek kunstwerk. En het werkt zeer verslavend dus bij dezen ben je gewaarschuwd :-)

In het menu aan de linker kant van deze website kun je kiezen uit Lessen en Inspiratie.

In het hoofdstuk lessen laat ik zien wat patches en scrumbles zijn, welke vormen en steken veel gebruikt worden en hoe je het werk extra kunt versieren.

In het hoofdstuk Inspiratie laat ik zien wat ik heb gemaakt en zal ik vertellen hoe ik te werk ben gegaan.

Heel veel plezier met handwerken!