Advertenties

Wat is haken?

Haken is een handwerktechniek. Door steeds een lusje (of meerdere lusjes) door een lusje (of meerder lusjes) te halen kan een patroon worden gemaakt. Wanneer je de “bouwstenen” van het haakwerk eenmaal kent (de haaksteken, zoals losse, vaste, stokje e.d.) zijn de mogelijkheden eindeloos. Door verschillende steken te gebruiken kan diversiteit worden aangebracht in het patroon.

Je kunt haken met allerlei soorten garens: wol, acryl, katoen, textiel, fantasiegarens enz. Je hebt weinig materialen nodig. Alleen een haaknaald en een draad en je kunt aan de slag! Meer informatie over garens, haaknaalden en wat je verder maar nodig zou kunnen hebben vind je onder het hoofdstuk Materialen.

In het menu aan de linker kant van deze website kun je kiezen tussen haakles, haaksteken, haakpatronen, Kerst of Granny.

In het hoofdstuk lessen vind je een haakcursus voor beginners en een haakcursus voor gevorderden. Dit is een goede basis om mee te beginnen. Hier leer je hoe je moet starten, hoe je het haakwerk kunt vasthouden, de verschillende haaksteken e.d.

Verder vind je hier ook uitleg over meerderen en minderen, wisselen van kleur, patroon lezen en bijzondere haaktechnieken.

In het hoofdstuk haaksteken vind je een verzameling leuke haaksteken, stap voor stap uitgelegd met een filmpje er bij om het allemaal extra duidelijk te maken.

In het hoofdstuk patronen vind je een verzameling van leuke haakpatronen, ook weer goed te volgen via video en geschreven uitleg met foto’s.

In het hoofdstuk Kerst vind je haakpatronen die passen bij het thema Kerst.

In het hoofdstuk Granny vind je haakpatronen die allemaal worden gehaakt met de traditionele Granny steek (groepjes van stokjes).

Veel plezier met haken!

Deze website maakt gebruik van cookies. Een cookie is een eenvoudig klein bestandje dat met pagina’s van deze website wordt meegestuurd en door uw browser op de harde schijf van uw computer wordt opgeslagen.