Zoeken

Advertentie

Haak-weef techniek.

Haak-weef techniek

Deze manier van haken ziet er erg ingewikkeld uit maar dat is het zeker niet. Je haakt alleen maar lossen en vasten. Verder maak je gebruik van inlegdraden, dat zijn draden die je op je haakwerk neer legt en waar je overheen haakt.

Gebruik haakkatoen en een haaknaald 3 mm om mee te haken en een andere draad als inlegdraad. Dat kan 1 dikke draad zijn, die je met haaknaald 10 of 12 mm zou haken of 2 draden samen die je met haaknaald 5,6 of 7 zou haken.

Zet een opzetlus op de haaknaald. Neem het uiteinde van de inlegdraad en houd die naar rechts, de draad naar de bol naar links. Hecht de draad aan door onder de inlegdraad door te steken, omslaan, draad door de lus halen.

Haak nu om de inlegdraad heen, 1 vaste, 1 losse, 1 vaste. Haak daarna 4 lossen. Leg de lossen langs de inlegdraad. Haak dan weer 1 vaste, 1 losse, 1 vaste. Daarna weer 4 lossen. Blijf dit herhalen. Op deze manier maak je vakjes van 4 lossen.

Voor een proeflapje maak je 6 vakjes. Eindig met 1 vaste, 1 losse, 1 vaste. Haak daarna 3 lossen en keer om. De inlegdraad leg je nu naar links over het haakwerk. Haak nu 1 vaste, 1 losse, 1 vaste in de 1 losse ruimte tussen de 2 vasten van de vorige rij, weer over de inlegdraad heen. Dan weer 4 lossen, enz. enz.

Je kunt meerderen (het werk breder maken) door aan het einde van een rij gewoon door te haken over de inlegdraad, net zoals we in de eerste rij hebben gedaan.

Je kunt minderen (het werk smaller maken) door eerder te stoppen en om te keren.

Op deze manier kun je heel makkelijk vakjes er bij maken of er af halen.

Je kunt verschillende lappen/stroken aan elkaar maken met de matrassteek.

Met deze techniek kun je hele mooie, warme dekens maken, of stevige kussens. Maar ook kleding zoals truien en blazers. Haak dan eerst de verschillende delen en brei er dan (in boordsteek) een boord aan vast.