Advertenties

Wat is Tunisch haken?

Tunisch haken lijkt veel op haken maar ook op breien, het zou zelfs de voorloper van beide technieken kunnen zijn. Er wordt gewerkt met meerdere steken, zoals bij breien, maar deze staan op één naald die meer lijkt op een lange haaknaald dan op een breinaald.

Het haakwerk kan praktisch niet uitrekken en lijkt op een geweven stof. Veel Tunische haaksteken krullen om, net als sommige breisteken.

In de eerste rij worden de steken gemaakt (heengaande rij) en in de tweede rij worden de steken afgemaakt (teruggaande rij).

Het haakwerk is dicht en dik wordt vooral gebruikt voor het maken van sjaals, spreien en dekens maar ook voor andere warme kleding zoals sloffen en mutsen.

Tunisch rond haken wordt gedaan met een dubbele haaknaald. Met de ene kant van de haaknaald maak je de steken. Dan draai je het werk om en maak je met de andere kant van de haaknaald de steken af. Met zo’n dubbele haaknaald kun je ook dubbelzijdig Tunisch haakwerk maken.

In het menu aan de linker kant van deze website kun je kiezen tussen Haakles, Haaksteken of Haakpatronen.

In het hoofdstuk haakles vind je informatie over hoe je de “gewone” Tunische haaksteek kunt haken, hoe je van kleur kunt wisselen, hoe je steken kunt meerderen en minderen en verschillende Tunische haaktechnieken.

In het hoofdstuk haaksteken leer je verschillende haaksteken die je kunt toepassen in allerlei werkstukken.

In het hoofdstuk haakpatronen vind je voorbeelden van wat je met de Tunische haaktechniek kunt maken.

Veel plezier met Tunisch haken!

Deze website maakt gebruik van cookies. Een cookie is een eenvoudig klein bestandje dat met pagina’s van deze website wordt meegestuurd en door uw browser op de harde schijf van uw computer wordt opgeslagen.